Koteletter i fad

Som de fleste danske klassiske retter er koteletter i fad ikke en udpræget sund ret med sin sovs af fløde og et udvalg af ingredienser, der ikke just passer ind i kostpyramiden. Med et par fikse tilretninger kan den kendte klassiker dog roligt inddrages som en del af middagsmadplanen i familien, uden dårlig samvittighed. Her er et par råd til, hvordan du kan gøre:

Tilføj grøntsager

Ved at tilføje grøntsager i fadet sammen med sovs og ris, giver du retten muligheden for at bevæge sig i retningen af et mere afbalanceret og sundt aftensmåltid, der dækker alle de behov vi har. Kunsten er helt klart at implementere grøntsagerne i selve retten i stedet for at servere dem ved siden af.

Det kan være noget så simpelt som at dele et bundt broccoli i små buketter og lægge dem ovenpå koteletterne i fadet. På den måde opsuger de en del af den lækre smag og giver samtidig retten lidt mere farvespil.

Vælg brune ris

I den klassiske version serveres retten med hvide, polerede ris. Ønsker du at servere retten med et sundere alternativ, uden at ændre for meget på smagen kan du vælge at bruge brune eller endda vilde ris i stedet. Disse former for ris har ikke bare lidt mere smag, de har også en lidt anden og mere grov konsistens, der klæder koteletter i fad rigtig godt.

Skift koteletterne ud

Ok, her kan men godt begynde at diskutere, om en ret, der hedder koteletter i fad stadig er berettiget til den betegnelse, hvis man udskifter hovedingrediensen. Men lad os tage udgangspunkt i at svaret er ja.

I givet fald kan du snildt udskifte de nævnte koteletter med noget lettere og sundere kød som for eksempel kylling eller laks. På den måde kan du også bruge den samme ret flere gange uden at køre træt i den.

Udskift fløden

I dag findes der en lang række mælkeerstatningsprodukter på markedet. Mange af dem smager skønt og kan snildt bruges i stedet for fløde i denne ret. Du kan nøjes med at vælge et lettere produkt som mini mælk, men du kan også gå helt udenom laktosen og i stedet vælge at tilsætte kokosmælk.

Med kokosmælk får du den samme cremede konsistens som fløden ellers sørger for og tilfører retten en ekstra smagsnuance, der spiller rigtig fint op mod den markante paprika.

Prøv blomkålsris

Hvis ikke allerede du har stiftet bekendskab med blomkålsris er her en oplagt mulighed for at afprøve det. Det er ganske simpelt og rigtig lækkert som alternativ til stivelsesholdige produkter som ris og pasta.

Riv et blomkålshoved groft og overhæld det med kogende vand. Hæld vandet fra og server straks sammen med koteletter i fad.

Hvis ikke du er til blomkål er grønsagspasta et andet og ligeså sund og lækkert alternativ. Både squash og gulerødder virker fænomenalt til dette formål og smagen er aldeles fremragende.

Se opskriften.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *